بررسی عوامل موثر مختلف بر آموزش ارزشهای اخلاقی در دبیرستانهای شهرستان بوشهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد حقوق دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر

2 دکتری روانشناسی تعلیم و تربیت ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بوشهر

چکیده

زمینه و هدف: این پژوهش با عنوان بررسی تأثیر عوامل مختلف بر فرهنگ حجاب و عفاف و ارزشهای اخلاقی در دبیرستانهای شهرستان گرگان برآمده است و برای بررسی عوامل، به چهار منبع یا ابزار کتب درسی، تعامل اولیای مدرسه با دانش­آموزان، فعالیت پرورشی و محتوای ساعات پرورشی در انتقال فرهنگ دینی عفاف و حجاب، با عنوان اهداف جزئی پرداخته است.
روش تحقیق: روش پژوهش توصیفی، جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش کلیه دانش­آموزان دبیرستانهای شهرستان گرگان به تعداد 18433 نفر هستند که در سال تحصیلی 88-89 به تحصیل اشتغال دارند. این نمونه آماری برگرفته از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 377 نفر که به روش تصادفی طبقه­ای برحسب جنسیت انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه محقق، ساخته با 42 سؤال بسته پاسخ با پایایی 99 صدم در مقیاس 5 گزینه­ای لیکرت با سطوح پاسخ خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد که به ترتیب از 5-1 نمره­گذاری شده است. برای سؤالات آزمون، از آزمون کای اسکوئر استفاده شده است.
نتایج و یافته‌های تحقیق:  پس از تجزیه و تحلیل، یافته­های پژوهش نشان داد که هریک از ابزار انتخاب شده انتقال فرهنگ در آموزش و پرورش یعنی کتب درسی، تعامل اولیای مدرسه، ساعات پرورشی، فعالیت پرورشی در انتقال فرهنگ عفاف و حجاب مؤثر می­باشند و دانش­آموزان اطلاعات رفتار خود را از این منابع دریافت نموده­اند.

کلیدواژه‌ها