مقایسه تاثیر شیوه‌های آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی بر فرهنگ ترافیک دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهرستان بوشهر در سال 1390

نویسنده

چکیده

هدف پژوهش حاضر «مقایسه تاثیر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی بر فرهنگ ترافیک دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهرستان بوشهر در سال 1390» بود. فرضیه‌های 2 گانۀ تحقیق با در نظر گرفتن تاثیر عامل آموزش در سه سطح روش سخنرانی، پخش فیلم آموزشی و برگزاری مسابقه نقاشی و انشاء، بر فرهنگ ترافیک (یادگیری و نگرش) دانش‌آموزان دوره ابتدایی و نیز مقایسه آن‌ها با گروه کنترل مطرح و بررسی شد.
روش تحقیق مورد استفاده، آزمایشی (با پیش و پس آزمون) بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی شهرستان بوشهر در سال 1389 به تعداد 14504 نفر، و در 136 آموزشگاه و 718 کلاس بود. که در نهایت با استفاده از روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و تصادفی ساده، تعداد 329 نفر انتخاب گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل یک نوع پرسشنامه‌ی محقق ساخته و یک آزمون بود. پرسشنامه اول نگرش سنج با 16 سؤال، و آزمون چهار جوابی یادگیری، با 16 سؤال، از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و همگی بسته پاسخ جهت دست‌یابی به میزان نگرش آنان نسبت به این قوانین و یادگیری آن بود. که ضریب پایایی پرسشنامه نگرش سنج با استفاده از روش آلفای کرون باخ، 84/0 به دست آمد.
تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و استنباطی (آزمون t، تحلیل واریانس یک و دو متغیره و آزمون تعقیبی HSD(توکی)) صورت گرفت.
یافته‌های پژوهش نشان داد که؛ بین تکنیک‌های سه‌گانه آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در ارتقاء یادگیری فرهنگ ترافیک دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهرستان بوشهر با توجه به فرهنگ ترافیک از قبل آموخته‌شده (پیش آزمون یادگیری) تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما بین این تکنیک‌های سه‌گانه در ارتقاء نگرش مثبت دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهرستان بوشهر نسبت به فرهنگ ترافیک با توجه به فرهنگ ترافیک از قبل آموخته‌شده (پیش آزمون نگرش) تفاوت معنادار وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها